طراحی وبسایت ناین

ارائه خدمات طراحی سایت (Web Design)، سئو (SEO)، محتوا نویسی، مدیریت سایت و … 

دامین چیست و چگونه یک دامین خوب انتخاب کنیم؟

انتخاب دامنه یکی از مهمترین مراحل برای ساخت وبسایت یا به طور کلی، کسب‌وکار آنلاین است. دامنه، آدرسی منحصربه‌فرد برای وبسایت است. کاربران هنگامی که عبارتی در مورد کسب‌وکار شما در مرورگر جستجو می‌کنند، در نتایج جستجو دامنه شما را همراه با توضیحاتی در زیر آن می‌بینند؛ اگر می‌خواهید مخاطبان بیشتری جذب کنید، باید در انتخاب دامنه دقت داشته باشید که جذاب و مرتبط به کسب‌وکارتان باشد. در این مقاله، به شما توضیح داده‌ایم که دامنه چیست و چگونه یک دامنه مناسب را انتخاب کنیم.

دامنه چیست؟

به زبان خیلی ساده در تعریف دامنه چیست باید گفت همان آدرسی که در مرورگر خود برای ورود به هر سایتی وارد می‌کنید دامنه است. (مانند wd9.ir) دامنه از دو بخش اصلی تشکیل شده‌است: نام دامنه و پسوند آن. برای ثبت دامنه، مجاز به استفاده از اعداد، حروف یا ترکیبی از آن دو هستید. کاربران وب سایت شما به آدرس دامین مراجعه خواهند کرد و می توانند سایت شما را مشاهده کنند.

نام دامنه بستگی زیادی به سلیقه شما و محتوای وب سایت دارد. همان‌طور که گفته شد، این نام می‌تواند متشکل از اعداد، حروف و یا هردوی آن‌ها باشد. نام دامنه با “.” از پسوند آن جدا می‌شود. پسوندها در دو دسته‌ی اصلی بین‌المللی و ملی طبقه‌بندی می‌شوند که انتخاب پسوند مناسب نیز متاثر از حوزه فعالیت وب سایت و نظر شخصی شما خواهد بود. مثلا com. نمونه‌ای از پسوند بین‌المللی و ir. نمونه‌ای از پسوند ملی ایران است. در مقاله انواع دامنه سایت می توانید از آنها مطلع شوید حال که با مفهوم دامنه چیست آشنا شدید در امتداد مقاله به بررسی هاست چیست خواهیم پرداخت.

فراموش نکنید که هر وب سایت نیاز به یک دامنه منحصر به فرد دارد. لذا امکان ثبت دامنه اینترنتی که قبلا ثبت شده و تحت مالکیت دیگری باشد را نخواهید داشت.

دامنه‌ها از طریق آدرس IP برگرفته از “Internet Protocol Address” به میزبانی وب شما متصل می‌شوند. هر هاست با یک آدرس IP در دنیای اینترنت شناخته می‌شود. آدرس IP ها از طریق سرویسی به نام DNS یا Domain Name System که مقدار آن از طرف شرکت هاستینگ به شما اعلام خواهد شد، روی دامنه شما تعریف می‌شوند. در ادامه به نکاتی میپردازیم که می تواند در انتخاب نام دامنه به شما کمک کند.

 

زیبایی در سادگی است؛ کوتاه و ساده انتخاب کنید

هیچ کاربری تا زمانی که ارزش افزوده‌ای دریافت نکند، مشتاق به‌خاطر سپردن نام کسب‌وکار و دامنه سایت نیست. در دنیای امروز، مردم حتی ضروری‌ترین نام‌ها را از خاطر می‌برند. حالا اگر شما هم نامی برای دامنه‌تان انتخاب کنید که به‌خاطر سپردن آن خودش به اندازه یک امتحان ریاضی سخت و چالش برانگیز باشد، مسلما در یادها نخواهد ماند.

 

استفاده از کلمه کلیدی سئو در نام دامین

اگر سایتی در زمینه خودرو راه اندازی می کنید و اسم سایت شما میهن خودرو خواهد بود. بهتر است دامین خود را با نام mihancar یا هر چیزی که عبارت خودرو در ان وجود داشته باشد ثبت کنید. م بهترین دامنه برای یک سایت دامنه ای است که کلمه کانونی سایت را در خود جای دهد. مثلا اگر سایت طراحی دارید حتما کلمه design را در آن بکار ببرید. البته این عامل خیلی کلیدی در سئو نیست اما بهتر است رعایت شود.

 

از خط فاصله استفاده نکنید.

طبق آمار گرفته شده از کاربران اینترنت در دنیا، بیش از 20 درصد افرادی که با اینترنت کار می کنند نمی توانند از – یا همان خط فاصله در کیبورد خودشان استفاده کنند. یعنی این 20 درصد حتی نمی دانند چطور خط فاصله را تایپ کنند. پس عملا شما نمی توانید سایتتان را به 20 درصد افراد دنیا نشان دهید.

 

نام دامنه (دامین) دارای برند را در اولویت قرار دهید!

همیشه برندسازی بهتر از انتخاب نام دامنه عمومی است. برندتان با نام دامنه شما، در یاد بازدیدکنندگان نقش بسته و دوباره به آن مراجعه می کنند تا محتوای شما را با دیگران به اشتراک بگذارند. این نام زیربنای برند شما را می‌سازد. نام دامنه دارای برند، نامی منحصر به فرد و برجسته در رقابت میان کسب و کارهای مشابه است. ولی یک نام دامنه عمومی پر از کلیدواژه و غیرقابل یادآوری است.

در اینجا روش‌های رسیدن به نام دامنه دارای برند معرفی می‌شوند:

1. کلمه جدیدی بسازید. درست همان کاری که شرکت های گوگل، یاهو و بینگ انجام داده اند.

2. می‌توانید از فرهنگ اصلاحات و لغات برای یافتن کلمات جالب و متناسب با برند خودتان استفاده کنید.

3. از سایت های سازنده نام دامنه استفاده کنید. این ابزارها برای ساخت نام دامنه منحصر به فرد و دارای برند با کمک کلیدواژه ها و ایده های اولیه نام برند مناسب هستید.

 

نام دامنه با قابلیت تایپ ساده را انتخاب کنید

برخی از محبوب ترین وب سایت‌های دنیا را به خاطر آوردید. گوگل، یاهو، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و غیره یک وجه مشترک دارند. به راحتی تلفظ و هجی می شوند. بازدید کنندگان وب سایت باید به راحتی نام دامنه شما را تایپ کنند. اگر باید نام را دوبار بخوانید تا قابل فهم شود؛ پس نام پیچیده ای انتخاب کرده اید.

در نهایت هم تایپ اشتباهی نام دامنه از جانب مخاطب احتمالی، نباید آنها را به وب سایت دیگری برساند! می‌توانید این روش را امتحان کنید. از ده نفر بخواهید تا نام دامنه احتمالی شما را هجی کنند. اگر بیش از تعداد محدودی به سختی آنرا هجی کردند پس باید آن را ساده کنید.

 

جمع‌بندی

انتخاب نام دامنه سایت مانند انتخاب لباس باید به تن کسب‌وکار و وب‌سایت شما بیاید. به همین دلیل ممکن است چالش‌برانگیز به‌نظر برسد. در این مقاله، به بررسی نکات مهم در انتخاب نام دامنه مناسب پرداختیم. در انتخاب نام دامنه سایت به‌ یاد داشته باشید اگرچه نیاز است با دقت بالا و منحصر به‌فرد انتخاب کنید، اما لازم نیست ماه‌ها وقتتان را هدر کمال‌طلبی در انتخاب نام کنید و فرصت کسب سود از بازار را از دست دهید. سریع تصمیم بگیرید و فرصت‌های مهم‌تر را شکار کنید. اگر شما هم نکات دیگری در انتخاب نام دامنه می‌شناسید، نظرتان را می‌توانید در انتهای همین مقاله برایمان بنویسید.

برای کسب و کار خود وبسایت میخواهید؟

طراحی سایت خود را به ما بسپارید. فعالیت شما در هر زمینه‌ای که باشد، ما با رعایت جدیدترین تکنیک های سئو، بهترین قیمت، کیفیت عالی، سرعت بالا، امنیت فوق العاده، بالاترین بازدهی و … برای شما وبسایتی طراحی خواهیم کرد تا در دنیای آنلاین، حضور قدرتمندی داشته باشید.